- HET BEGIN
Ene mysterieuze Cornelis daagt jullie uit om te ontmaskeren wie zijn oud-oud-oud oom is. Hij heeft dit expres in raadels gedaan, omdat er kapers voor de kust liggen. Ja, ook in deze tijd nog. Mocht dit lukken, dan zijn jullie geschikt om de laatste eer te bewijzen van zijn oud-oud-oud oom. Die geen onbekend figuur is voor de oudheid in Nederland.
Bekijk het speelmateriaal (kaarten, attributen, enzovoort) nog niet van dichtbij! Lees eerst gezamenlijk de spelregels hardop voor en voer alle aanwijzingen nauwkeurig uit.
- HET SPELMATERIAAL
De volgende attributen zijn er nodig:
- 1 vakantiekaart
- 5 kaarten vol met raadsels
- VOORBEREIDING
Leg alle materialen op tafel, tenzij anders aangegeven en zet de timer op je telefoon op 90 minuten.
- HET SPELBORD
Dit spel bevat geen speelbord! Wat er in het spel te ontdekken valt moet je zelf uitvinden.
- HET DOEL
Het doel is om binnen 90 minuten de ware identiteit van de oud-oud-oud oom van Cornelis te achterhalen aan de hand van de kaarten, hints, aanwijzingen, hulpmiddelen en raadsels.
De antwoorden die uit de raadsels komen, zijn de antwoorden die jullie nodig hebben in de eindtest.
Lukt het dan zijn jullie geschikt om mee te gaan op missie. Lukt het niet, dan zullen de consequenties niet te overzien zijn.
- HINTS
Soms heb je even een duwtje in de rug nodig met het oplossen van een raadsel of geheimschrift. Hiervoor kunnen jullie de bijbehorende hints gebruiken. Elk raadsel heeft bijbehorende hints. Wees wel geduldig. Voor enkele raadsels heb je meerdere aanwijzingen of hulpmiddelen nodig. Jullie hebben niet altijd direct alles tot je beschikking. Soms moet je eerst een ander raadsel oplossing om tot de oplossing te komen.
Mocht je er dan nog niet uitkomen kun je altijd naar de oplossing kijken. Gebruik de oplossingen secuur, want het is een afbreuk op de spelbeleving en tijdsduur.
- HULPMIDDELEN
De hulpmiddelen zijn er om de raadsels compleet te maken, aarzel dan ook niet om ze te gebruiken. Google, Wikipedia, Maps etc. mag ook altijd gebruikt worden.
Mochten de QR codes om wat voor reden dan ook niet scannen. Dan zijn dit de website's waar de QR codes op uitkomen:
- SPEELVOLGORDE
Met behulp van de datum hints kan jij de speelvolgorde ontdekken....
- HET EINDE
Het spel is afgelopen wanneer je de oud-oud-oud oom van Cornelis hebt ontmaskerd en alle vragen in de test hebt ingevuld binnen de tijd. Uit de test komt een score naar voren en aan de hand van de score kun je kijken welk resultaat je hebt behaalt.
- DE ANTWOORDEN
Aan het einde van het spel krijg je de mogelijkheid om alle antwoorden te bekijken.
- LET OP!
Hier een belangrijk bericht van Cornelis:
"Door de woeste zee is er een benodigde letter bij 'de beeldende kunst' weggespoeld. Bij de paarse letters wordt er één L benoemd, terwijl dit er twee hadden moeten zijn. De naam die hieruit komt, bevat dus 2x de letter L i.p.v. 1x. Zorg ervoor dat je dit goed onthoud, anders loop je misschien vast in de puzzel." (Dit is alleen bij de eerste druk)
- HET SPEL BEGINT
Waar wachten jullie nog op? Start nu de timer en ga op zoek naar de identiteit van de mysterieuze oud-oud-oud oom, een bekend figuur uit de Nederlandse geschiedenis.
Vanaf nu mag je alles bekijken en aarzel tijdens het spel niet om de spelregels erop na te slaan als iets onduidelijk is.